Khamis, 24 November 2011

Warkah 3

Assalamualaikum..

Syukur ....
kita masih selesa dalam lindungan Allah yang Esa

Hari ni teringat nak masak sesuatu
puas menung apa nak masak
akhirnya teringat nak masak sesuatu yang
tidak pernah dicuba...
Wadai kepeng....satu manisan warisan
keturunan banjar....
dalam rumah ni kita je yang bukan banjarian
tapi kita kahwin dengan kulaan
anak-anak kita jadi banjarian

Wadai kepeng ni memang sedap
en. mofai memang peminat no. satu
diwarisi oleh anak sulung kita
sementara dia balik bercuti ni
saja-saja kita mencuba ....dalam hati
Ya Allah...kau mudah kan urusan ku ni

resepinya mudah sangat
tepung pulut...gula merah...santan dan sedikit
gula putih...
Inilah hasilnya...



                                                 sepiring wadai kepeng...
Hidangan ini sangat manis
kalau tak manis tepung pulut tu jadi tak sedap
pertama kali mencubanya ...terlajak manis pulak
kita memang kalah dengan manis ni..
walaupun sedap tapi tak berani makan banyak

Tadi baca status FB en.mofai dan anak sulung
dua-dua cerita pasal wadai kepeng
bererti mereka menyukainya..
terima kasih...anda berdua menghargai sesuatu
yang mama hasilkan dengan kasih sayang
Terima kasih Tuhan...kau anugerahkan kepandaian
dan semangat untuk mencuba pada ku...

Jumpa lagi di lain lembaran....Wassalam.

Sabtu, 5 November 2011

Warkah 2

Assalamualaikum..

Dengan izin dari Nya dapat lagi menulis disini
Sebetulnya rindu ingin menulis tapi
siapalah nak baca gurindam ni setiap hari
dari itu biarlah warkah ini hadir sebulan sekali

Hari ini 9 zulhijjah 1432 Hijrah
bermakna esok hari raya haji
tahun ni seronok buat kuih raya sebab tempahan
baju tak banyak...ada saja resepi nak dicuba
sampaikan putu kacangpun jadi mangsa
tapi yang lekehnya...ia tak mahu keras...
jemur tetap jemur walaupun hujan
...bila hujan angkatlah....kalau tidak jadi
air putu kacang..

Tak mengapa...ini cubaan pertama..
kalau tak ada masalah bukan belajar namanya
kita belajar dari pengalaman...he..he
tapi siapalah nak makan putu kacang
yang tak menjadi tu...ada dua talam...
ini lagi masalah...nak bagi jiran tak patut sangat
kuih tak jadi sibuk nak sedekah...
pesan ustaz...sedekahlah apa yang kita sayang..

Tahun ni Jalan Anggerik sibuk lagi di hari raya haji
Dalam perancangan kami akan mengobankan
dua ekor lembu...aqiqah dan korban
tahun ni kami tak kumpul duit sikit-sikit
macam tahun lepas....penat bendahari ..
Hasil muafakat insya-Allah kami akan
mengadakan kenduri di hari raya kedua...
Siapa yang berdekatan dengan lokasi kami
jemputlah hadir ....tanda kesyukuran kami
pada Allah yang Esa....


Tempahan kek coklat kukus....raya puasa ari tu...bisnes kecil-kecilan


Sebelum terlambat...sama-sama kita renungi
pengorbanan Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail
sempena Hari Raya Korban ini
kita berkorban sesuai dengan suasana semasa
semoga pengorbanan kita untuk keluarga, tetangga
masyarakat dan seluruhnya dalam rahmat Allah yang Esa

Jumpa lagi.
Wassalam.


























Selasa, 20 September 2011

Warkah 1.

Assalamualikum...

Buat anak-anak ku...

Hendaknya kamu semua dalam lindungan dan rahmat  Allah selalu.

Pasar Parit Buntar adalah destinasi awal pagi hari ni, barang dapur , sayur banyak

yang sudah habis. Pagi ni adalah tugasan utk memenuhkan bekalan makanan utk seminggu.

Bagaimana pula bekalan untuk akhirat

Lepas maghrib disurau kita ada ceramah tentang Penghayatan Qurban...oleh

Ustaz Zuhdi...ustaz ni selalu jadi imam terawih..tapi tahun ni dia ada tugasan di tempat

lain...Antara lain wasiat nabi (SAW) kepada umatnya ialah

1.  Jangan tinggalkan solat witir sebelum tidur

2. Jangan tinggalkan solat dhuha...sesungguhnya solat ni sangat digemari oleh
orang yang menuju taubat.

3. Puasa 3 hari setiap datangnya bulan islam.

Minggu ni Jalan Anggerik agak sibuk., ada majlis kenduri kahwin jiran kami.

Hari khamis adalah acara membuat wajik, jumaat merebus telur dan petangnya acara

membuat kuah laksa...hari langsungnya hari sabtu.

Moga dipanjangkan Allah umur kita dan dapat menulis lagi disini...

Wassalam.

Khamis, 8 September 2011

Raya...at no.2 kg manggis Slim River

   b                   Abah saya...en.Mohammed B. Khamis...umur 66 tahun..
                        tapi alhamdulilah sihat walafiat...moga terus sihat....amin

             Abah dan Ayah Ngah..en.Othman b.Khamis...juga masih sihat

   Beraya di no. 35 Kg kuala Slim...dengan sepupu..dan Wan Ngah Mi
     rendang daging dan ayam nya sangatlah sedap

                   Sepupu...Faridah org terengganu...datang malam raya  

                       



                                                         
         Suasana yg harmoni



                            Yang paling seronok berhari raya...cucu  yop mat.....
                                   
                              Inilah suasana hari raya 2011..di Slim River...

Isnin, 1 Ogos 2011

Ramadhan 11/01

Assalamualaikum..

Apa menu berbuka awak hari ni...

Hari pertama puasa..letih sikit...masuk dapur dalam pukul 6, sebab dapur rumah ni mengadap matahari jatuh

pukul 5.30 tu panasnya hazabedah....ambil langkah berhati-hati daripada terberbuka...pukul 6 tu oklah lagi

7.30 lebih baru berbuka jadi banyak masa utk memasak

Apa menu...

Menu kami hari ni simple dan mengenyangkan...ha la ...dah makan kenyanglah

Tak sempat snap gambar....gulai kari ayam...petola masak air...nasi goreng(nasi lebih bersahur) tak baik

bazir makanan...puding cheese...dan cempedak goreng(awas sembahyang tarawih 21 rakaat) takut asyik

keluarkan gas saja... air teh panas memang kena ada...ais oren sunquick...(kadang2 ada)

Sahur esok pagi entah apa pulak nak dimasak...tapi ilham dari tuhan selalunya menyebelahi surirumah

seperti PJ.




Ahad, 31 Julai 2011

Assalamualaikum..

Lamanya tak menaip...keras jari...sempena esok hari pertama puasa tahun ni...PJ ucapkan selamat berpuasa dan berbuka kepada sesiapa yg membaca blog ni...semoga puasa tahun ini lebih baik dari yg sebelumnya.....

Macam biasa PJ tak lepaskan peluang menunaikan solat tarawih sebentar tadi...lenguh kaki...mata mengantuk
tapi tak mengalah...nak habiskan juga...manalah tau entah esok adakah PJ akan dapat bersama jemaah seperti malam ini...semoga Allah berikan kelapangan utk PJ teruskan sehingga habis ramadan ini..

Sahur utk esok tak ada menu lagi...harap pagi esok tuhan bagi idea apa yg hendak dimasak. Kami sekeluarga senang je bulan puasa ni, apa ada jadilah...walaupun anak-anak memilih utk makan, tapi kalau dah lapar apa
pun boleh, megi goreng...nasi goreng selalunya jadi menu utk sahur....memang habis. Jadi apa susah-susah utk
fikirkan menu yg bukan-bukan.

Utk abang yg ada kat poli tu....entah apa yg dimakan....tapi tak adalah lagi org pengsan tak makan kat sana
buatlah persediaan utk sahur esok...sahur tu bagus ...ia mengantikan sarapan pagi...jangan tinggalkan nya
walaupun sangat mengantuk...

Abah...kami tak sempat nak balik kg minggu ni...en.mofai sibuk sangat...nanti kami balik awal sebelum raya...boleh kita pegi shoping baju raya...



Sabtu, 11 Jun 2011

Adik-adikku

Assalamualaikum..

Ikhlas untuk adik-adikku...

Kita diduga Allah ketika usia masih terlalu mentah

Emak pergi mengadap ilahi

Betapa kita hilang tempat mengadu...semacam kita hilang segala-galanya

Tapi maha suci Tuhan...Dia tidak mengambil sesuatu...tanpa mengantikannya

Opah tempat kita bermanja...

Opah dipanjangkan usia sehinggalah kita berumah tangga

Tuhan memberi kita jodoh yang sesuai untuk kita

Menjadikan anak-anak kita sempurna seperti anak-anak orang lain

Maha suci Tuhan...

Dia menduga kita lagi dan lagi...

Disebalik semua itu kita masih tabah dan berani

Semoga ketabahan kita mendapat redha Allah

Allah menduga kita....kerana sesungguhnya kita kesayanganNya...

Amin...amin..ya rabbil alamin



Jumaat, 10 Jun 2011

Kesempurnaan

Assalamualaikum..

Batuk menyerang...ubat batuk macam tak beri apa-apa kesan

Rasanya lambat lagi nak baik...

Antibiotik yang doktor bekalkan masih ada lagi..mungkin lepas habis nanti

baiklah batuk ku ini..

Batuk walaupun nampak ringan tapi ada pengajaran disebaliknya..

Waktu subuh yang paling ketara....jadi mesti bangun awal untuk ke tandas dan

tidak terlajak waktu sembahyang subuh...

Allah tidak jadikan sesuatu itu , walaupun kecil dengan sia-sia . Ia mesti ada pengajaran

dan keistimewaannya.

Sebagai manusia biasa kita mengharapkan kesempurnaan, tapi kita lupa Allah

memiliki segala kesempurnaan.

Selagi urusan hidup dan akhirat masih mampu dilakukan, PJ mengharapkan dan berdoa

agar Allah menentukan mana yang terbaik untuk PJ.



Khamis, 9 Jun 2011

Dapur idaman

Assalamualaikum..

Pagi tadi sampai Parit Buntar pukul 3 pagi, naik bas transnasional dari hentian Duta

Kuala Lumpur gerimis semasa bas tinggalkan hentian tu

PJ berdoa panjang, moga Allah mudahkan perjalanan kami , jauhkan dari mara bahaya

sepanjang perjalanan selama empat jam tu pemandu bas pasang radio  perlahan saja

sesuai untuk penumpang yang hendak terlelap..

PJ batuk...apa boleh buat..sesekali terpaksa juga batuk...harap-harap tak ganggu penumpang

lain yang tengah mengarang mimpi..

Sepanjang 3 hari duduk kat Sg. Buluh sempatlah juga pergi beli-belah kat IKEA..

tak beli apapun...teringin tengok cermin ...macam-macam bentuk...teringin ambil jugalah

satu desingn  ...nak beli dua tiga ...kena ingat nak balik naik bas...sabar aje lah..


                                            Bilalah nak dapat dapur macam ni....

Gambar ni PJ ambil masa kat IKEA...seronoknya.... lain kali nak ajak en.mopai pergi sekali . Boleh angkut

barang banyak sikit...sendiri beli sendiri bayarlah...




Jumaat, 3 Jun 2011

Balik Slim River

Assalamualaikum..

Minggu yang sangat sibuk..

Rabu petang bertolak  balik Slim River..

Sebelum sampai rumah abah, kami pekena satay..Noor satay..

Satay kat sini sedap macam rasa 20 tahun lalu..

Resepinya sama, daging dan ayamnya sangat lembut..

Biasalah harga kat sini adik beradik harga kola lumpur..

Tapi bukan selalu makan...bayar aje lah..

Balik sini selalunya akan ziarah mak saudara, pak saudara...sepupu2...

Kami tak selalu balik setahun adalah empat lima kali

Kali ni PJ nak duk seminggu, cadangnya nak terus ke Sg.Buluh..

Dah janji dgn adik nak ke IKEA..

Nak cari bekas kuih raya...cadangnya saja..kalau Tuhan izinkan sampailah tu..

Balik P.Buntar nanti dah tentu banyak kerja..jadi nak rilek sini dulu.


Selasa, 24 Mei 2011

Kenduri

Assalamualaikum

Minggu depan..cuti sekolah..

Kalau cuti sekolah penuh dengan acara kenduri kahwin

Kat taman ni satu hari sampai 4 kenduri...macam mana tu

Tak pergi kawan-kawan..

Nak pergi mesti ada baju baru..

Rasanya dah lama tak  pakai baju baru..

Asyik2 yang lama je..

Tapi lama pun masih muat dan warnanya tak luntur lagi..

Cerita pasal baju baru..agak2 ada tak orang perasan kita pakai baju baru..kalau kita tak bagitau..

Masa pakai tu confiden semacam, baju akulah paling baru..

Riyaklah tu..

Aleh-aleh kat tempat kenduri bertembung dengan orang yang pakai baju sama  dengan kita

Nak nyorok kat mana..

Itulah jangan riyak...Tuhan marah..

La ni macam ni,,,kita pakai baju niat ikhlas kerana Tuhan suruh kita tutup aurat..

Buruk ke baru ke ikut kemampuan...yang penting ikhlas

Ahad, 22 Mei 2011

Salah asuhan..

Assalamualaikum..

Masuk je dalam kereta tangan tu mesti nak tekan suis radio..

Kalau tak dengar radio tak sah ke...

Pj suka bebel kat anak-anak sihat ni...

Sunyilah...

Pj suruh depa fikir dalam dengar lagu-lagu tu...selepas tiga buah lagu...

Cuba ingat semula lagu apa sebelum tu...

Mesti kantoi punya nak jawab...

Jadi apa salahnya kita tak payah dengar radio dlm kereta..

Kita sembang sesama sendiri...kita buat cerita pasal org dlm kereta depan..

Kita tengok deretan kedai , kita buat cerita kedai tu untung banyak tak hari ni..

Macam-macam cerita boleh kita bualkan.. tapi anak-anak zaman sekarang..

mesti nak dengar lagu..

Satu hari mungkin radio kereta en.mofai tu rosak...faham-fahamlah siapa bagi rosak..

Ha..ha..tak tahu..tak tahu..

Sabtu, 21 Mei 2011

Sayunya..

Assalamualaikum..

Dari jauh ...kedengaran macam orang berzikir...

Makin lama makin dekat zikir itu kedengaran..

Oh...basikal roda tiga yang penuh dengan guni gula

Guni gula pula penuh dengan botol plastik

Rupanya Pak cik yang kayuh basikal itu yang berzikir..

Apa tanggapan anda padanya..

Dia hanya pengutip sampah...namun jelas kariernya tidak menjauhkan dirinya dari

Tuhan yang menciptanya...

Siapa kita...

Hebat sangatkah kita hingga kita selalu melupakanNya...

Sekadar renungan untuk diri sendiri...



Rabu, 18 Mei 2011

Pasar malam

Assalamualaikum..

Petang tadi en.mofai ajak pegi pasar malam..

Dalam perkiraan....hari ni...negeri mana ada pasar malam...

Ha..Bandar Baru Kedah..

Sekarang musim buah mempelam, sekilo dalam 3-5 ringgit aje..

en.mofai memang suka makan mempelam...

Tak sampai setengah jam pegi pasar malam ,sebelum maghrib kami sampai rumah..

Kalau malam minggu kami sekeluarga selalunya makan kat luar, selalunya makan kat Penang..

Permatang Tok Mahat, Penang...kat sini banyak kedai makan..yg paling kami asuka ialah Bamboo Inn..

Cepat dan sedap...lepas maghrib mesti keluar sbb ramai org nanti tak ada tempat duduk...

Kami dah la ramai..

Inilah istimewanya duduk Parit Buntar...berjiran dengan 2 negeri..kedah dan penang..

Tak sampai setengah jam dah boleh pergi 2 negeri...

Siapa tak pernah datang....jemputlah kesini.

.

.

Selasa, 17 Mei 2011

Tak perasan...

Asssalamualaikum..

Biar betul tangan baju ni terbalik..

Tengok betul-betul...nanti salah tengok malu pulak..

Betul...terbalik..apapun telefon tuan punya baju...nanti dia kata memandai pulak..

A.aalah memang terbalik kata tuan punya baju...

Macam nilah..hantar semula ke kedai tu...minta pulang duit sikit utk repair baju ni...

Tuan baju pun pergi sergah tuan kedai...

Tuan kedai ambil respon utk repair sendiri...

Ha... pening kepala tadi hilang terus....kalau tidak mana nak cari tailor nak repair baju org ni..

Pj pandai sulam je..

Inilah masallah tailor sulam macam saya...

.
.


Isnin, 16 Mei 2011

Muka cantik baju batik..

Assalamualaikum....

 Muka cantik..baju batik...ohhh cikgu wan...i luv you..

 Seronok dengar iklan ni kat tv..

 Tapi yg nyanyi tu buta...mcm mana nampak cikgu wan...

 Mungkin buta sebelah saja..

 Apa pun Selamat hari guru...utk anda yg bergelar cikgu..bini cikgu tak boleh ke


 Agak nya apa hadiah en.mofai dpt hari ni...

 .

 .

 .

Sabtu, 14 Mei 2011

Minggu yang sibuk

Assalamualaikum...

Lama tak tulis blog..

Bukan malas bukan tak ada idea....tapi tak cukup masa alasan


Banyak benda yang hendak ditulis....

Ahad lepas dapat berita anak jiran jatuh tangga di asrama, bawa ke hospital besar Ipoh utk 

pembedahan, tempurung kepala retak, alhamdulilah pembedahan selamat... sekarang dah berehat di rumah.

Awal pagi ahad tu Pj dan en.mofai p sarapan kat Kuala Kurau...tepi sungai...

Balik singgah kat kilang buat telur masin...

Berlambak telur itik nak dikelas-kelaskan mengikut berat....dalam kereta baru teringat tak lama lagi

nak puasa padanlah kilang telur masin tu ahad pun kerja....

Khamis, 5 Mei 2011

Letih....

Letih betul hari ni, kerja tak lah banyak sangat..tapi hari ni kena belajar sendiri up grade blog...depa sorang pun tak nak ajar...tak pa lah   Tapi hari berlajar sesuatu yang baru...moga dapat belajar seterusnya sampai pandai...ya ALLAH bantulah aku..


 

               Anak sapalah ni....tak  lama lagi tentu masuk dlm tv


                       
                    Bila kita letih  kita selalu lupa nak tutup mulut bila  menguap....sabar bro...


                        Kadangkala letih buatkan kita lupa dunia...comelnya dia walaupun mulut terngaga..

Hujan yang laparr..

 

               Semalam hujan turun macam tak mau berhenti..... apa nak buat... perut mesti lapar....        






Sebelum  tidur suruh  Cek  Teh rendam laksa...pagi ni makan laksalah ...sarapan.                                                



           Balik batu 5, tebang pisang.....pengat pisang yang menyelerakan.... makan laksa utk sarapan, makan  
        tengahari dan makan malam jimat kan...