Khamis, 27 Disember 2012

Hobi baru

Assalamualaikum....

Saja nak bagitau
sekarang saya sudah ada hobi baru
Seronok sekali apabila ianya menjadi...
semuanya datang dari Allah...saya hanya mencuba
dan semoga hobi ini lebih menyedarkan saya ....saya tidak berupaya
mencipta apapun tanpa pertolongan NYA...terima kasih Ya Allah...





Inilah antara bentuk agar-agar yang boleh saya buat...Sesuai sekali untuk hantaran pertunangan atau
perkahwinan...



Jumpa lagi

Wassalam

Khamis, 14 Jun 2012

Darjah kepanasan

Assalamualaikum...

Bercerita pasal panas...masih panas lagi
Berhampiran Slim Village ada sebuah kampung
namanya kampung Ulu Slim
semasa sekolah menengah dulu ramai juga kawan
kita dari kampung ni...sekarang ni dah hilang entah kemana??
Kampung ni ada satu keistimewaannya...
Iaitu kolam air panas....
Selepas kita orang mandi manda kat Sungai Bill
Kami pun terus ke sana...

                                          Amaran dari pihak majlis...suhu adalah104C




Mata air panas keluar dari bumi dengan mengelegak...selalu mengelegak atas api dapur saja

Sudah lama sangat kita tidak kesini
Sesekali datang ianya amat menyeronokkan

                               Pandangan sebenar kolam air panas ini...

Andai punya masa lain kali nak bawa bekalan telur ayam pula
mesti seronok main masak-masak rebus telur disini


Jumpa lagi
Wassalam

Rabu, 13 Jun 2012

Assalamualaikum...

Parit Buntar adalah sangat panas....
Air dalam bilik air pun suam...
Lepas keluar bilik mandi pasti badan berpeluh semula
Kat sini selalunya awal tahun saja jadi macam ni
tahun ni ia datang agak lewat....bulan 6 pulak dah..
Rasanya dah hampir dua minggu hujan tak turun
Selera makan pun agak kurang...dah asyik minum je
mana ada selera nak makan...

Time ni orang yang paling seronok mestilah orang jual air kann
cepat je air jualan depa habis
untung lipat kali ganda pulak tu
Teringat kat anak saudara Adik B
Dia kalau order minuman mesti nak air Sirap merah
Selalunya air sirap ni zaman orang kenduri dulu-dulu je
sekarang bermacam-macam colour ada
Ikut thema pulak tu....


   Inilah Adik B...di Sungai Bill...Slim Village

Tengok gambar ni....
alangkah seronoknya kalau sungai tu ada depan rumah kita
dengar bunyi deruan air sepanjang masa
Masa cuaca panas ni..kena tengok gambar ni selalu...
sejuk mata sejuk hati...dan bayangkan kita pulak
duduk dalam air yang sejuk macam air ais ituuuuu...

Seronoknyaaa....

Sebenarnya gambar ni masa kita balik Slim River
bulan tiga cuti sekolah hari tu
Sungai Bill ni memang tempat perkelahan utama kami
Dari pekan Slim lebih kurang 30 minit je
Kami pergi bukan hujung minggu jadi tak ada orang
Tempat ni juga adalah kampung halaman wartawan Mazidul Akmal Sidik
Dia juga adalah rakan sekolah kita

Panas dah ni...
Minum air carrot susu sedap ni..

Wassallam
Jumpa lagi...



Selasa, 6 Mac 2012

Hari Gaji

Assalamualikum...

Sebelum dapat.....
1.  Nak bagi kat mama....RM..em em em
2, Bagi kat adik-adik   RM em em em
3. Pencuci muka....shampoo berjenama...ubat gigi berherba
4. Kasut baru
5. Top up RM30...senang nak sms
6. Maskara kalis air...
7. Dan macam-macam...

Setelah dapat...
1. Mama tentu tak mau...dia banyak duit
2. Depa ni bagi sikit sorang dah la...asal bagi je
3. List ni mama yang selalu beli
4. Yang lama elok lagi
5. RM 10 pun cukup..
6. Tak ada pun ....orang bukan perasan
7. Sambil mengira baki yang masih banyak

Kita kah itu....
Fikir-fikirkan

Jumpa lagi
Wassalam.

Jumaat, 2 Mac 2012

Hikmah Sakit

Assalamualaikum ....

Sila angkat tangan ada sesiapa mahu jatuh sakit????
Sah sah orang angkat tangan tu memang sudah sakit mental
Semua orang hendak sihat sampai mati...
Kalau boleh minta dijauhkan lah sebarang jenis penyakit
Untuk diri sendiri dan keluarga...
Tetapi rahsia Tuhan tiada siapa yang tahu
Hari ini kita sihat esok tiba-tiba sakit adalah diluar
jangkauan kita....

Sebenarnya SIHAT adalah ujian Allah pada hambanya
Diwaktu sihat ini banyakkah kita memuji Allah
Banyakkah tasbih kita padaNYa..
Ingatkah kita selalu padaNYa
Sembahyang apatah lagi....adakah setiap masuk waktu...
Allahhu Akhbar......

Jiran setaman kita baru sahaja kena strok..
Selalunya bacaan darahnya rendah..
tiba-tiba boleh tinggi sampa 200+++
Oleh sebab itu pembuluh darah dalam otak sudah pecah
Darah berkumpul dalam otak...
Tidak tahulah macam mana perkembangan nya sekarang
Doa kita semoga Tuhan permudahkan segala urusan mereka

Hari ini kita baru saja boleh angkat tangan kanan
Nak pakai tudung pun terkial-kial
Sebenarnya kita jatuh moto...
Kalah minah rempit....ha..ha..ha
Dah tiga hari....tiap-tiap malam urut dengan minyak mestika
Alhamdulilah ada kemajuan..
Sesungguhnya Tuhan tidak jadikan sesuatu perkara itu walaupun kecil
dengan sia-sia....


Jumpa lagi 
Wassallam

Jumaat, 24 Februari 2012

Panggilan keramat

Assalamualaikum...

Panggilan dari kenalan di kampung dan dari bapa dan emak saudara
adalah agak pelik....adik ...lama sungguh tidak mendengar panggilan itu
entah dari mana datangnya kita pun tidak tahu
besar-besar je itulah panggilan untuk kita
dalam firasat kita mungkin jarak antara kita dan yop kita agak jauh
dalam tiga tahun...hanya orang-orang tertentu saja yang tahu gelaran ini
dan kita bangga punya gelaran ini

Nyah....adalah nama panggilan dari adik-adik dan adik sepupu
keluarga sebelah abah kita gunakan gelaran ini untuk anak yang kedua dalam keluarga
Adik kepada abah kita , kita panggil Ayahngah dan Wanngah
Sekarang anak-anak saudara kita panggil kita Mak nyah....
Kita seronok dan senang sekali dengan panggilan dan penghormatan itu

Disekolah rakan-rakan lebih senang memanggil kita ikut nama asal kita
senang nak bezakan nya...
Jiran-jiran kita disini juga ada nama panggilan yang lain pulak untuk kita
Sesuai dengan usia kita gelaran itu dah jadi makcik...atau cek Zah saja

Kita masing-masing ada nama panggilan..
Yang lebih penting panggilan di akhirat nanti
Adakah kita layak menerima panggilan dari Nabi SAW berhampiran kolam
kausar nya nanti...Diwaktu itu Nabi SAW berdiri menanti kedatangan umatnya
untuk meminum air kolam yang mana gayung dikolam itu sebanyak bintang di langit
Bagaimanakah Nabi SAW akan kenal kita sebagai umatnya....itulah kelebihan air
sembahyang....setiap anggota wuduk akan bercahaya....
Layakkah kita memimum air kolam itu....yang mana kalau diminum seteguk
nescaya tidak akan haus selamanya...

Bersama-samalah kita berdoa moga kita jadi insan terpilih nanti

Jumpa lagi
Wassallam

Anak cikgu

Assalamualaikum...

Ayah awak polis...awak pakailah seragam polis masa perarakan nanti
Min ayah awak kerja bomba...kadet bomba kan ada...pinjamlah
Lan ...aduh awak ni pening sungguh....
ayah awak cikgu awak nak pakai apa....
ha ha ha....awak pakai baju SEKOLAH....
Lawak petang jemahat...

Wassalam..
Jumpa lagi

Selasa, 21 Februari 2012

21 feb 92

Tarikh ini tercatat dalam surat akuan nikah kita
Dengan nama wali dan saksi-saksinya sekali
Betapa lama sungguh waktu itu pergi
Tahun ini sudah lengkap kalau di kira
jari tangan dan kaki

Bersajaklah pulak...
Cewah....
Tak ada apa yang hendak diherankan dengan angka itu
angka yang kalau dibilang akan naik setiap tahun
Cuma tahun ini terasa ada sesuatu yang agak lain dari yang lain
Apa bendanya....kita sendiri tidak tahu...

Terima kasih Allah ...
dengan rahmat dan kasih sayangmu
kami masih bersama hingga saat ini
Berkatilah hubungan ini hingga keakhirnya
Ampunkan kami yang lemah dan fakir ini

Terima kasih banyak-banyak
sebab belikan handphone baru untuk mama
Gadget baru itu jadi rebutan anak-anak
Mainlah kalau rosak...
Mungkin akan ada yang baru pulak....muah ha ha

Jumpa lagi
Wassallam


Jumaat, 17 Februari 2012

Orang Jauh

Assalamualaikum...

Cuti seminggu....belum ada apa-apa rancangan lagi
Ha...belum ada....BALIK!!!!
Tiket malam ini juga pergi ambil....ambil tiket pergi balik
 nanti senang  tidaklah pening tercari-cari tiket
sekarang ni tiket kemana hala pun sangat cepat habis
Bila sudah ada anak yang duduk jauh ni kita sangat lah
tertunggu-tunggu kepulangannya...
Sekali fikir ....dia dah besar...biar dia rasa hidup berdikari
macam kita dulu...
Kita dulu selepas sekolah je dah duduk Penang
hidup susah seorang diri ....malas lah nak cerita
cerita susah ni semua orang dah merasa jadi tak payahlah dikenang
Cerita hidup senang lenang je ....belum merasa..

Kalau orang jauh tu balik...
kita selalu masak lain macam....masa ni mulalah
adik-adik kata...yalah anak kesayangan dah balik...
masaklah macam-macam....macam pilih kasih pulak
realitinya...sama je...dia balik pun kita masak macam tu
dia tak ada pun kita masak macam tu
jadi dimana istilah "anak emasnya"....
begitulah kita cepat menilai sesuatu mengikut pandangan petama

Bagi kita setiap anak ada kelebihan dan kekurangan masing-masing
orang ni lebih disini kurang disana
begitulah....
kita kena menilai semua itu mengikut piawaian sendiri
Kita suka pada yang selalu buat masalah sebab dia mendekatkan
kita pada Tuhan....
Jadi kita selalu berdoa agar Allah lembutkan hati nya...biar mendengar kata
Kebergantungan kita kepada Allah dengan berdoa itu

Begitulah seadanya ....sebagai ibu  kita tidak boleh kurang
berdoa...doa ibu adalah sebaik-baik doa

Jumpa lagi
Wassallam


Isnin, 13 Februari 2012

Jangan jadi kuli

Assalamualaikum...

Penat duduk rumah
Boring ....apa nak buat
Ewah..."mama duk rumah dah dekat 20 tahun tau"
"Mama lain..."

Dialog orang tengah tunggu keputusan periksa...
Satu hari pergilah mencari kerja
Dapatlah pulak...jadi pembantu kedai
Gajinya bolehla tahan...daripada duduk rumah tak ada gaji

Sampai hari gaji baru pecah tembelang
"Tak mau dah kerja kat situ lagi..."
Pasal apa...tengok elok aje kerja kat situ
hari-hari pergi kerja dengan penuh semangat
....rupa-rupanya tidak tahan dengan kerenah boss

Apa lagi....tahan dan tadahlah telinga dengar BIG boss ni
berleter...Tulah....ada peluang belajar...jangan nak culas
esok-esok dengan pelajaranlah kita tidak jadi KULI...
Bila jadi kuli ni , biasalah semua tak bley...

Peringatan untuk anak-anak ku
Kami tidak punya harta yang akan ditinggalkan untuk kalian
tiada harta dunia dan akhirat
carilah sendiri....
Tulang empat kerat itulah sahaja warisan
Kalau pandai menggunakannya senanglah waris keturunan

Sampai jumpa lagi
Wassalam.

Selasa, 7 Februari 2012

Si Bujang

Assalamualaikum...

Hati-hati....banyak penyeluk saku
Barang berharga ...dompet simpan dalam beg besar
Tinggalkan duit untuk tambang dan beli air je dalam poket
Ooo ada lagi dalam perjalanan tu banyak berzikir dan berdoa
Bertabah dan bersabarlah anak ku...
bila mendengar pesanan mama mu yang maha panjang ini

Situasi ini berlaku bila si bujang kata nak ke Sg.Buluh
rumah Mak Uda dan rumah Acu
Macam-macam perasaan timbul
Beginilah bila dah jadi mak si bujang
Pada hal si bujang dah masuk 19 tahun januari lepas
Pada kita... tidak salah kalau berpesan
semoga si bujang tidak lupa... itu saja

Jumpa lagi
Wassallam

RM 1.00 je

Assalamualaikum ...

Dah kaya sangat ke??
Apa ingat orang kaya je ke yang boleh hantar...
Dialog geram....marah...menyampah
Tapi sebenarnya dalam hati ada bunga yang banyak
bunga yang ada bau...
Dia orang pun nak hidup juga
Nak bayar pekerja..letrik...air...sewa
Kita bantulah apa yang terdaya kita buat
Ha...ha...ha

Dekat 20 tahun kita orang serumah
Dalam perkiraan kita...kita tak dapat banyak pahala
dalam urusan ini...sebabnya kita tak berapa pandai buat
kalau buat pun asyik kena tegur...terus sentap
Dialog biasa...kalau nak elok...buat sendiri
Akhirnya dia buat sendirilah...

Mungkin tahun ni rezeki bertambah sikit
itulah kita kata dia orang kaya
Dan mungkin juga dah puluhan tahun buat benda
yang sama ...dah jadi jemu pulak
Itulah kita...

Pada yang tertanya-tanya....

                  Perkhidmatan RM1.00...itulah sebab kita kata dia dah kaya...

 Sampai jumpa lagi

Wassallam

Ahad, 8 Januari 2012

Pusaka
Tanah pusaka inikah...
Huh...agak-agak jadi jutawan ...separuh jutawan
atau hanya tertawan...
Inilah agaknya tanah yang diwar-warkan untuk dijual
Adat dunia memang begitu
Nenek moyang dulu-dulu sibuk cari dan buka tanah baru
berhempas pulas...kerja siang malam untuk jadi orang berharta
...nanti senang anak cucu...tidak hidup mengemis
kini tibalah masa anak dan cucu-cucu
untuk tidak jadi pengemis...elok lah kita jual aje tanah itu
warisan atuk nenek kita juga
dah niat mereka macam tu...terima ajelah
dalam hati salah seorang cucu-cucu....
       ....eloklah jual
                merasa juga duit atok nenek
                lagi lama...lagi payah urusannya nanti
                yahoo...dapat duit tuu...
                bolehlah beli hand set baru
                rupa nya atok aku kaya
                macam-macam dalam hati.....

Kita di level mana entahlah..
Moga Tuhan permudahkan urusan ini...