Isnin, 21 Oktober 2013

Cm dan akak

Assalamualaikum....

21 Oktober 2013
16 Zulhijjah 1434

Semalam...

Pagi

Achummm.....achumm....4..5..kali
Sapa pulak bersin macam nak tercabut hidung kat luar ni....
Buka je pintu...ooohh....kau Cm....
Bersin lagi Cm?....Emmm apa boleh buat dah keturunan bersin ...jawab Cm
Eh....semalam hujan selebat-lebat nya ...kau tidur mana...tak basah ke? Soalan agak b;;;;;h
Alah bisa tegal biasa...kias Cm..
Saya ni tak kesahlah KZ.....yang kesiantu baby dan yang tua-tua tu...sejuk dan mudah
dapat selesema..silap-silap demam...sambung Cm.
Bertahan lah ...esok-esok panas lah balik cuaca ni....(akak agak je)

Hari ni ada kenduri kat jalan sebelah....kau tak pergi ke ?
kenduri kahwin..tentu banyak lauk tak habis
kau bawak lah adik beradik ...tentu kenyang sampai esok...he he he sindir akak
Ye ke...saya tak tahu pulak...nanti saya pergi bagitahu dia orang....
Sekelip mata terus tak nampak kelibat Cm....
Inilah namanya rezeki jangan ditolak.

Pasal kenduri ni...akak selalu lupa , pasal kad jemputannya sampai dua minggu lebih awal
kadang-kadang berkemas atas meja tu semua kertas di buang jadi nak cari semula mana ada lagi
satu cara nak tahu sms Ca depan rumah....
ayat nya macam ni....Ca...esok ada kenduri jalan sebelah ke?
dia jawab...Ada....sapa ni?
Ayat hujung sapa ni tu....boleh kata setiap kali KZ hantar sms...
selalunya KZ jawab...kali ni malas la...biar dia tertanya-tanya


Apala pulak menu hari ni....Beli ayam la...nak masak kari ayam
Suruh K2 pergi market...dia selamba je jawab....tempat jual ayam tu pun K2 tak tau..
La...selama ni satu parit buntar hang pusing ...market jual ayam hang boleh tak tau
sia-sia je jadi orang PB.....
Dengan muka kelatnya.....MF juga yang kena...kah kah kah
Selesai masak kari ...goreng kangkung belacan dan jelatah...siap menu tengahari
Lepas makan...Ca kata nak pergi kenduri pukul 12.30
Biasalah kalau dah kenyang....kenduri tu jawabnya tak pergi lah...

Petang

KN dah siap bungkus barang....padi tadi kehulu-kehilir cari barang
kertas....hanger...dan lain-lain
Janji nak bertolak lepas zohor...sekarang ni zohor pukul 1.05 minit
Pukul 1.30 dah boleh bertolak....
Bersiap-bersiap pukul 2.30 baru selesai...
MF pun start kereta.....buka bonet depan....tercium baru petrol yang kuat
rupa-rupanya paip minyak bocor...meleleh minyak nya
Tak jadilah pakai kereta ni....MF telefon adik dia...pinjam kereta
Pukul 3.30 petang baru bertolak....syukur...
Kalau di tengah highway ... bebel tak sudah

Dekat je hantar KN ni...dalam 45 minit dah sampai
Hantar je...kami terus balik....pusing-pusing bandar perda...
Sampai terus BM....satu tempat je yang kami selalu sampai
Kamdar.....ada promosi sampai 70 peratus ....sempena Deepavali
MF je beli baju....akak tak ada duit ...bila tak ada duit tengok semua kain tak berkenan

Terus balik...sampai dalam pukul 6.00
Langit pun gerimis dan terus hujan sepanjang malam

Malam selamanya gelap
malam ini sejuknya damaikan jiwa
Cm....berselimut kah kau kala ini
berdenyut perut memulas rasa
tapi...Allah maha adil untuk kau
damailah sepanjang malam
esok....moga dipanjangkan umur

wassallam











Ahad, 20 Oktober 2013

Akak dan Cm

Assalamualaikum....

14 zulhijjah 1434
19 Okt 2013

 Pagi

Cm: Lambat bukak pintu ari ni CZ?
CZ: Tu la kau tak tau...lepa sikit je si S tu tuang kencing dia dlm telinga akak
       tu pasal la...Eh...ko dah sarapan?
Cm: Dah....Cumi letak kat pangkal pokok besar tu...tu pun berebut dgn lima nam mulut..
CZ: Syukur la Cm ada jugak alas perut kau pagi ni...akak ni pun tak tau lagi nak masak apa
       hari dah pukul sebelas...teringin nak makan nasi lemak...tapi KN kata dia nak balik petang ni
       tak kan nak makan nasi lemak tengah-tengah hari pulak....
Cm: Dah habis ke cuti KN?
CZ: Dah ....seminggu je dia cuti...pertengahan sem katanya...
Cm: Nak kena hantar ke?
CZ: Ye la....barang nya banyak...dia photostet buku je satu kotak ...ayahnya belikan printer lagi
        mana nak boleh bawak naik bas...
Cm: Oooo.....
CZ: Dalam peti ais ni ada ikan bilis je...cili blender pun ada...inilah menu hari ni Cm...sambal ikan bilis
       dgn telur goreng mata....tapi kan ada AL belikan kentang hari tu....tak tau nak buat apa
       kalau biarkan tumbuh pulak pokok kentang ni....ni  CZ nak buat kentang putar dan sos lada hitam
Cm: Tak ada rezeki Cm lah hari ni ....semua tu Cm tak lalu nak makan....
CZ: Alah.....rumah lain banyak lagi...kau pergi la tengok-tengok

Tengahari

MF: Ha siap pun....kalau tak potong pintu ni alamat lah tak boleh bukak sampai sudah
CZ: Hujan kerap sangat sekarang ni...kembang agaknya...ni langit macam nak hujan je
MF: Tapai yang mak bagi hari tu masih belum cukup masak...pas tu terus masuk peti ais
        jadi ia tak cukup lembut walaupun manis...
CZ: emmmm......

Petang

MF: Bila KN nak balik ni...kata petang....ni dah petang dah ni
CZ:  KN....kau ni bila nak berkemas ...hari dah petang...dah hujan pun
KN: Tak jadi la....esok la
MF: Tak jadi pulak....

CZ buka facebook....AL buat you tube fly from Bukit Fraser...amboi terbang sorang-sorang
mengucap CZ tengok...(usia muda ...darah muda)




Malam

Lepas maghrib CZ mengaji ...Juzuk 17(Al-anbiya') ayat 87

Doa dalam Al-quran
Doa Nabi Yunus ketika berada dia dalam perut ikan paus
maksudnya"Tidak ada Tuhan selain Engkau, maha suci Engkau. Sesungguhnya aku termasuk orang-orang
yang zalim"

Hujan diluar masih lebat...bila hendak berhenti bukan urusan kita....selesai Isyak CZ tarik selimut....dan
terjaga pulak pukul 12 ni...
Dan hujan pun berhenti....sejuk woiii

Manalah Cm tidur malam ni...jangan hanyut dalam longkang besar tu sudah...tak ada kawan sembang
pagi esok...


Wassallam

     












Ahad, 23 Jun 2013

Sayu..


Assalamualaikum.....

Esok 15 syaaban ...
maknanya 15 hari lagi nak ramadhan....
selamat datang ramadhan....
ustaz pesan ....bercita-citalah dan bersungguh2lah
menghidupkan ramadhan ini dengan ibadat yg lebih sempurna
kerana MUNGKIN inilah ramadhan terakhir bagi kita.

Mengikut plan... ramadhan tahun ini
saya INGIN menyambutnya di Tanah suci
ingin merasa panasnya berpuasa disana
ingin meneguk zam-zam sewaktu berbuka
berqiamulail ..di.saat mata tidak boleh terbuka
menghabiskan al-quran didepan kaabah
bersedekah semampu yang ada
namun di saat tulisan ini ditaip ...saya masih belum mendaftar lagi....

Entah dimana silapnya.....
Namun saya redha.....belum tiba masa untuk saya
hati saya masih bersarang dengan rasa riak...
ilmu saya sangat kurang...sabar juga bukan milik saya

Wahai hati....
Tenanglah...semua ini ada hikmahnya
Doamu masih diawang-awangan...
teruskan berdoa...sessungguhnya Allah maha mendengar
Tuhan sedang menduga kesabaran mu
Jika dugaan sebesar ini pun tidak dapat kau atasi
apatah lagi dengan yang lain...yang lagi besar ujianNya

Wahai Tuhan...
Kau ampunkan kami....kami berdosa pada Mu setiap saat
kami mengharapkan Mu setiap detik
kami menginginkan akan ada tempat untuk kami di sisiMU

Sekian.
Wassallam. Jumpa lagi










Sabtu, 12 Januari 2013

Laaaa...dah tahun baru...

Assalamualaikummm...

Hari ni kita pergi Gopeng..
tengok anak no. 2 kita kat Matriks
Dah dua minggu dia tak balik jadi  ada masa kita
pergilah...sampai sana dia tak turun lagi
kita nak pergi tandas la kejap..
kita pun masuk dan jumpa dua tiga budak situ
tanya lah kat depa kat mana jln pergi tandas
Budak no.2 tu duduk kat tingkat 4
tentu lambat lagi dia nak turun
Kita pun lalulah kat koridor tu...
sambil-sambil tu tengok kat atas...
Tiba-tiba tertengok ....baju anak no.2 tu bersidai kat depan
bilik dia...Ya Allah
lepas segala rindu rasanya...sambil berjalan tu kita
asyik pandang atas....

Lari tajuklah pulak...
Hari ni baru boleh taip karangan baru...
karangan di tahun baru....

Lain kali kita buat karangan pasal tahun baru pulak..

Sampai jumpa lagi
Wassallam





Khamis, 27 Disember 2012

Hobi baru

Assalamualaikum....

Saja nak bagitau
sekarang saya sudah ada hobi baru
Seronok sekali apabila ianya menjadi...
semuanya datang dari Allah...saya hanya mencuba
dan semoga hobi ini lebih menyedarkan saya ....saya tidak berupaya
mencipta apapun tanpa pertolongan NYA...terima kasih Ya Allah...





Inilah antara bentuk agar-agar yang boleh saya buat...Sesuai sekali untuk hantaran pertunangan atau
perkahwinan...



Jumpa lagi

Wassalam

Khamis, 14 Jun 2012

Darjah kepanasan

Assalamualaikum...

Bercerita pasal panas...masih panas lagi
Berhampiran Slim Village ada sebuah kampung
namanya kampung Ulu Slim
semasa sekolah menengah dulu ramai juga kawan
kita dari kampung ni...sekarang ni dah hilang entah kemana??
Kampung ni ada satu keistimewaannya...
Iaitu kolam air panas....
Selepas kita orang mandi manda kat Sungai Bill
Kami pun terus ke sana...

                                          Amaran dari pihak majlis...suhu adalah104C




Mata air panas keluar dari bumi dengan mengelegak...selalu mengelegak atas api dapur saja

Sudah lama sangat kita tidak kesini
Sesekali datang ianya amat menyeronokkan

                               Pandangan sebenar kolam air panas ini...

Andai punya masa lain kali nak bawa bekalan telur ayam pula
mesti seronok main masak-masak rebus telur disini


Jumpa lagi
Wassalam

Rabu, 13 Jun 2012

Assalamualaikum...

Parit Buntar adalah sangat panas....
Air dalam bilik air pun suam...
Lepas keluar bilik mandi pasti badan berpeluh semula
Kat sini selalunya awal tahun saja jadi macam ni
tahun ni ia datang agak lewat....bulan 6 pulak dah..
Rasanya dah hampir dua minggu hujan tak turun
Selera makan pun agak kurang...dah asyik minum je
mana ada selera nak makan...

Time ni orang yang paling seronok mestilah orang jual air kann
cepat je air jualan depa habis
untung lipat kali ganda pulak tu
Teringat kat anak saudara Adik B
Dia kalau order minuman mesti nak air Sirap merah
Selalunya air sirap ni zaman orang kenduri dulu-dulu je
sekarang bermacam-macam colour ada
Ikut thema pulak tu....


   Inilah Adik B...di Sungai Bill...Slim Village

Tengok gambar ni....
alangkah seronoknya kalau sungai tu ada depan rumah kita
dengar bunyi deruan air sepanjang masa
Masa cuaca panas ni..kena tengok gambar ni selalu...
sejuk mata sejuk hati...dan bayangkan kita pulak
duduk dalam air yang sejuk macam air ais ituuuuu...

Seronoknyaaa....

Sebenarnya gambar ni masa kita balik Slim River
bulan tiga cuti sekolah hari tu
Sungai Bill ni memang tempat perkelahan utama kami
Dari pekan Slim lebih kurang 30 minit je
Kami pergi bukan hujung minggu jadi tak ada orang
Tempat ni juga adalah kampung halaman wartawan Mazidul Akmal Sidik
Dia juga adalah rakan sekolah kita

Panas dah ni...
Minum air carrot susu sedap ni..

Wassallam
Jumpa lagi...