Selasa, 24 Mei 2011

Kenduri

Assalamualaikum

Minggu depan..cuti sekolah..

Kalau cuti sekolah penuh dengan acara kenduri kahwin

Kat taman ni satu hari sampai 4 kenduri...macam mana tu

Tak pergi kawan-kawan..

Nak pergi mesti ada baju baru..

Rasanya dah lama tak  pakai baju baru..

Asyik2 yang lama je..

Tapi lama pun masih muat dan warnanya tak luntur lagi..

Cerita pasal baju baru..agak2 ada tak orang perasan kita pakai baju baru..kalau kita tak bagitau..

Masa pakai tu confiden semacam, baju akulah paling baru..

Riyaklah tu..

Aleh-aleh kat tempat kenduri bertembung dengan orang yang pakai baju sama  dengan kita

Nak nyorok kat mana..

Itulah jangan riyak...Tuhan marah..

La ni macam ni,,,kita pakai baju niat ikhlas kerana Tuhan suruh kita tutup aurat..

Buruk ke baru ke ikut kemampuan...yang penting ikhlas

Ahad, 22 Mei 2011

Salah asuhan..

Assalamualaikum..

Masuk je dalam kereta tangan tu mesti nak tekan suis radio..

Kalau tak dengar radio tak sah ke...

Pj suka bebel kat anak-anak sihat ni...

Sunyilah...

Pj suruh depa fikir dalam dengar lagu-lagu tu...selepas tiga buah lagu...

Cuba ingat semula lagu apa sebelum tu...

Mesti kantoi punya nak jawab...

Jadi apa salahnya kita tak payah dengar radio dlm kereta..

Kita sembang sesama sendiri...kita buat cerita pasal org dlm kereta depan..

Kita tengok deretan kedai , kita buat cerita kedai tu untung banyak tak hari ni..

Macam-macam cerita boleh kita bualkan.. tapi anak-anak zaman sekarang..

mesti nak dengar lagu..

Satu hari mungkin radio kereta en.mofai tu rosak...faham-fahamlah siapa bagi rosak..

Ha..ha..tak tahu..tak tahu..

Sabtu, 21 Mei 2011

Sayunya..

Assalamualaikum..

Dari jauh ...kedengaran macam orang berzikir...

Makin lama makin dekat zikir itu kedengaran..

Oh...basikal roda tiga yang penuh dengan guni gula

Guni gula pula penuh dengan botol plastik

Rupanya Pak cik yang kayuh basikal itu yang berzikir..

Apa tanggapan anda padanya..

Dia hanya pengutip sampah...namun jelas kariernya tidak menjauhkan dirinya dari

Tuhan yang menciptanya...

Siapa kita...

Hebat sangatkah kita hingga kita selalu melupakanNya...

Sekadar renungan untuk diri sendiri...



Rabu, 18 Mei 2011

Pasar malam

Assalamualaikum..

Petang tadi en.mofai ajak pegi pasar malam..

Dalam perkiraan....hari ni...negeri mana ada pasar malam...

Ha..Bandar Baru Kedah..

Sekarang musim buah mempelam, sekilo dalam 3-5 ringgit aje..

en.mofai memang suka makan mempelam...

Tak sampai setengah jam pegi pasar malam ,sebelum maghrib kami sampai rumah..

Kalau malam minggu kami sekeluarga selalunya makan kat luar, selalunya makan kat Penang..

Permatang Tok Mahat, Penang...kat sini banyak kedai makan..yg paling kami asuka ialah Bamboo Inn..

Cepat dan sedap...lepas maghrib mesti keluar sbb ramai org nanti tak ada tempat duduk...

Kami dah la ramai..

Inilah istimewanya duduk Parit Buntar...berjiran dengan 2 negeri..kedah dan penang..

Tak sampai setengah jam dah boleh pergi 2 negeri...

Siapa tak pernah datang....jemputlah kesini.

.

.

Selasa, 17 Mei 2011

Tak perasan...

Asssalamualaikum..

Biar betul tangan baju ni terbalik..

Tengok betul-betul...nanti salah tengok malu pulak..

Betul...terbalik..apapun telefon tuan punya baju...nanti dia kata memandai pulak..

A.aalah memang terbalik kata tuan punya baju...

Macam nilah..hantar semula ke kedai tu...minta pulang duit sikit utk repair baju ni...

Tuan baju pun pergi sergah tuan kedai...

Tuan kedai ambil respon utk repair sendiri...

Ha... pening kepala tadi hilang terus....kalau tidak mana nak cari tailor nak repair baju org ni..

Pj pandai sulam je..

Inilah masallah tailor sulam macam saya...

.
.


Isnin, 16 Mei 2011

Muka cantik baju batik..

Assalamualaikum....

 Muka cantik..baju batik...ohhh cikgu wan...i luv you..

 Seronok dengar iklan ni kat tv..

 Tapi yg nyanyi tu buta...mcm mana nampak cikgu wan...

 Mungkin buta sebelah saja..

 Apa pun Selamat hari guru...utk anda yg bergelar cikgu..bini cikgu tak boleh ke


 Agak nya apa hadiah en.mofai dpt hari ni...

 .

 .

 .

Sabtu, 14 Mei 2011

Minggu yang sibuk

Assalamualaikum...

Lama tak tulis blog..

Bukan malas bukan tak ada idea....tapi tak cukup masa alasan


Banyak benda yang hendak ditulis....

Ahad lepas dapat berita anak jiran jatuh tangga di asrama, bawa ke hospital besar Ipoh utk 

pembedahan, tempurung kepala retak, alhamdulilah pembedahan selamat... sekarang dah berehat di rumah.

Awal pagi ahad tu Pj dan en.mofai p sarapan kat Kuala Kurau...tepi sungai...

Balik singgah kat kilang buat telur masin...

Berlambak telur itik nak dikelas-kelaskan mengikut berat....dalam kereta baru teringat tak lama lagi

nak puasa padanlah kilang telur masin tu ahad pun kerja....

Khamis, 5 Mei 2011

Letih....

Letih betul hari ni, kerja tak lah banyak sangat..tapi hari ni kena belajar sendiri up grade blog...depa sorang pun tak nak ajar...tak pa lah   Tapi hari berlajar sesuatu yang baru...moga dapat belajar seterusnya sampai pandai...ya ALLAH bantulah aku..


 

               Anak sapalah ni....tak  lama lagi tentu masuk dlm tv


                       
                    Bila kita letih  kita selalu lupa nak tutup mulut bila  menguap....sabar bro...


                        Kadangkala letih buatkan kita lupa dunia...comelnya dia walaupun mulut terngaga..

Hujan yang laparr..

 

               Semalam hujan turun macam tak mau berhenti..... apa nak buat... perut mesti lapar....        






Sebelum  tidur suruh  Cek  Teh rendam laksa...pagi ni makan laksalah ...sarapan.                                                



           Balik batu 5, tebang pisang.....pengat pisang yang menyelerakan.... makan laksa utk sarapan, makan  
        tengahari dan makan malam jimat kan...