Isnin, 21 Oktober 2013

Cm dan akak

Assalamualaikum....

21 Oktober 2013
16 Zulhijjah 1434

Semalam...

Pagi

Achummm.....achumm....4..5..kali
Sapa pulak bersin macam nak tercabut hidung kat luar ni....
Buka je pintu...ooohh....kau Cm....
Bersin lagi Cm?....Emmm apa boleh buat dah keturunan bersin ...jawab Cm
Eh....semalam hujan selebat-lebat nya ...kau tidur mana...tak basah ke? Soalan agak b;;;;;h
Alah bisa tegal biasa...kias Cm..
Saya ni tak kesahlah KZ.....yang kesiantu baby dan yang tua-tua tu...sejuk dan mudah
dapat selesema..silap-silap demam...sambung Cm.
Bertahan lah ...esok-esok panas lah balik cuaca ni....(akak agak je)

Hari ni ada kenduri kat jalan sebelah....kau tak pergi ke ?
kenduri kahwin..tentu banyak lauk tak habis
kau bawak lah adik beradik ...tentu kenyang sampai esok...he he he sindir akak
Ye ke...saya tak tahu pulak...nanti saya pergi bagitahu dia orang....
Sekelip mata terus tak nampak kelibat Cm....
Inilah namanya rezeki jangan ditolak.

Pasal kenduri ni...akak selalu lupa , pasal kad jemputannya sampai dua minggu lebih awal
kadang-kadang berkemas atas meja tu semua kertas di buang jadi nak cari semula mana ada lagi
satu cara nak tahu sms Ca depan rumah....
ayat nya macam ni....Ca...esok ada kenduri jalan sebelah ke?
dia jawab...Ada....sapa ni?
Ayat hujung sapa ni tu....boleh kata setiap kali KZ hantar sms...
selalunya KZ jawab...kali ni malas la...biar dia tertanya-tanya


Apala pulak menu hari ni....Beli ayam la...nak masak kari ayam
Suruh K2 pergi market...dia selamba je jawab....tempat jual ayam tu pun K2 tak tau..
La...selama ni satu parit buntar hang pusing ...market jual ayam hang boleh tak tau
sia-sia je jadi orang PB.....
Dengan muka kelatnya.....MF juga yang kena...kah kah kah
Selesai masak kari ...goreng kangkung belacan dan jelatah...siap menu tengahari
Lepas makan...Ca kata nak pergi kenduri pukul 12.30
Biasalah kalau dah kenyang....kenduri tu jawabnya tak pergi lah...

Petang

KN dah siap bungkus barang....padi tadi kehulu-kehilir cari barang
kertas....hanger...dan lain-lain
Janji nak bertolak lepas zohor...sekarang ni zohor pukul 1.05 minit
Pukul 1.30 dah boleh bertolak....
Bersiap-bersiap pukul 2.30 baru selesai...
MF pun start kereta.....buka bonet depan....tercium baru petrol yang kuat
rupa-rupanya paip minyak bocor...meleleh minyak nya
Tak jadilah pakai kereta ni....MF telefon adik dia...pinjam kereta
Pukul 3.30 petang baru bertolak....syukur...
Kalau di tengah highway ... bebel tak sudah

Dekat je hantar KN ni...dalam 45 minit dah sampai
Hantar je...kami terus balik....pusing-pusing bandar perda...
Sampai terus BM....satu tempat je yang kami selalu sampai
Kamdar.....ada promosi sampai 70 peratus ....sempena Deepavali
MF je beli baju....akak tak ada duit ...bila tak ada duit tengok semua kain tak berkenan

Terus balik...sampai dalam pukul 6.00
Langit pun gerimis dan terus hujan sepanjang malam

Malam selamanya gelap
malam ini sejuknya damaikan jiwa
Cm....berselimut kah kau kala ini
berdenyut perut memulas rasa
tapi...Allah maha adil untuk kau
damailah sepanjang malam
esok....moga dipanjangkan umur

wassallam











Tiada ulasan:

Catat Ulasan